Čtvrtek, 18 dubna, 2024

Šéf Toyoty varuje Japonsko před ‚bruselskou elektrickou cestou‘!

3
Vnucena elektromobilita může zatřást japonskou ekonomikou. Tvrdí to Akio Toyoda, šéf největší automobilky světa. Podle něj jsou benzinové a naftové auta nesprávný cíl. Nepřítelem je oxid uhličitý, ne vnitřní spalování.

Tomáš Andrejčák 22.09.2021 16:00
Akio Toyoda se opět obul do zákazu spalovacích … Foto: Toyota
Akio Toyoda se opět obul do zákazu spalovacích motorů, který hrozí v Japonsku již v roce 2030.
Akio Toyoda se už nejednou vyjádřil kriticky na téma elektromobilů a zejména na adresu politiků, kteří podle něj vůbec netuší, o čem mluví. Není zpátečníkem, Toyota přece vyrábí nejvíce hybridů na světě, jedno z mála sériových vodíkových aut a připravuje celou rodinu bateriových modelů BZ. Přesto vidí Toyoda v zákazu prodeje aut se spalovacími motory obrovské rizika. A to přímo v Japonsku, kde se vláda inspiruje „bruselskou elektrickou cestou“. Je známo, že Japonsko chce takový zákaz uvést do praxe již v roce 2030. To se Toyoda nelíbí, a tak si nenechal ujít příležitost, aby se o tomto tématu vyjádřil na pravidelném zasedání Japonské asociace výrobců vozidel (JAMA), jejímž je předsedou. A k jeho vyjádřením se připojili i vysocí představitelé společností Honda, Yamaha a Isuzu.

Emise, aktivisté
ČTĚTE VÍCE
Mike Rutherford: Politici netuší, co mohou zákazem spalovacích aut způsobit!
Toyoda varuje před obrovskou nezaměstnaností, pokud bude přechod k elektromobilům příliš horlivý. „Japonsko je zemí závislou na vývozu. Uhlíková neutralita se tedy v Japonsku rovná problému zaměstnanosti. Někteří politici tvrdí, že musíme změnit všechna auta na elektromobily, protože jinak bude náš průmysl zastaralý. Já si to ale nemyslím. Na ochranu pracovních míst je třeba sladit naši budoucnost s dosavadním úsilím, „vyjádřil se diplomaticky. Má na to pádné argumenty. Podle Toyoda vyrábějí japonské automobilky doma asi 10 milionů vozů ročně, z toho asi polovina míří na export. Do roku 2030 bude stále z linek sjíždět osm milionů aut vybavených spalovacími motory. Jakmile budou tato vozidla zakázáno, automobilky budou stát před těžkým rozhodnutím. Buď přestěhovat výrobu takových vozidel do zahraničí, nebo ji úplně zastavit.

Gilles Le Borgne – technický šéf Renault
ČTĚTE VÍCE
Technický šéf automobilky se staví proti nucenému zákazu spalovacích motorů
„To znamená, že by Japonsko ztratilo výrobu více než osmi milionů kusů aut a automobilový průmysl by mohl riskovat ztrátu většiny z 5,5 milionu pracovních míst. A pokud budou politici tvrdit, že spalovací motory jsou nepřítelem, nebudeme schopni vyrobit téměř žádná vozidla, „řekl Toyoda. Jako řešení nabízí širší přístup ke snižování oxidu uhličitého. Cesta k uhlíkové neutralitě by měla být podle Toyoda přizpůsobena podmínkám každé země. Měla by existovat větší volnost v tom, jaké technologie se kde použijí, pokud bude výsledek stejný – snížení emisí uhlíku. Zakázat nějakou technologii nedává smysl. „Při dosahování uhlíkové neutrality je nepřítelem oxid uhličitý, ne vnitřní spalování,“ vysvětlil.

Srí Lanka, pumpa, benzín, nafta
ČTĚTE VÍCE
Olovnatý benzin je minulostí. Právě došla poslední kapka!
Není tajemstvím, že Toyoda je velkým zastáncem hybridních aut, které mají stále spalovací motor. Přesto přispívají významně k uhlíkové neutralitě. Je to tím, že hybridy jsou cenově dostupnější než elektromobily a mohou proniknout na trhy, kde neexistuje nabíjecí infrastruktura a kde lidé nemají prostředky na bateriové auta. Díky technickým inovacím jsou navíc hybridy každoročně čistší. Hybridní motory lze zároveň použít jako přemostění k elektromobilům a k nulovým emisím, což pomůže zmírnit rány v zakázkách na výrobu dílů pro motory a převodovky. Dodavatelem to dá více času na transformaci, protože čisté elektromobily je potřebovat nebudou. Navzdory pádným argumentem považují někteří akcionáři Toyoty šéfa automobilky za příliš konzervativního.

Další články autora

Komentáře

Reklama

SEO článek

Nejnovější články