19
Sbírají se informace o tom, že vybraná PET materiál, který občané v dobré víře vhazují do žlutých kontejnerů, nekončí vždy v recyklačních centrech, ale i ve spalovnách či na skládkách, informuje o tom sdružení v Republikové unii zaměstnavatelů (RUZ).
Pravda, eko 03.09.2021 11:32 třídící linka, PET-láhve Foto: General Plastic, a.s.
ilustrační fotka
Ve stanovisku RUZ uvádí, že jejími členy jsou i výrobci, kteří nabízejí na trh produkty v plastových obalech. „Prostřednictvím Organizací odpovědnosti výrobců (OZV) nesou veškeré náklady související s obalovými odpady. V případě PET obalů, které se dají recyklovat, oprávněně očekávají, že vybraná PET bude recyklován. A stejně oprávněně to očekávají i občané, který PET zodpovědně vhazují do žlutých kontejnerů, „tvrdí RUZ.
Dále RUZ ve svém stanovisku připomíná, že tyto případy dokazují chyby v nastavení v systému sběru, třídění a využití odpadů. „Jediný úsek procesu, který podléhá reálné kontrole jsou totiž výrobci, kteří přes OZV zároveň celý systém financují. OZV uzavře smlouvy s příslušnými obcemi a sběrači společnostmi a z peněz výrobců jim platí za tříděný sběr a nakládání s odpadem, „uvádí.
Však výběr sběrné společnosti je v kompetenci dané obce a nemají na něj OZV ani výrobci dosah. RUZ vzpomíná, že sklízecí společnosti nepodléhají v tomto systému žádné kontrole ze strany OZV, a právě proto může docházet k případům, v nichž bylo sebráno PET materiál nekonči v recyklačním centru, ale ve spalovně, či dokonce na skládce. Slovenské zákony povolují takovou formu spalování odpadu. „Pro sklizňovou společnost je častokrát mnohem výhodnější prodat sebráno PET materiál spolu s dalšími plasty do spalovacího nebo pro energetické zhodnocení, protože s tím má menší náklady než s recyklací PET materiálu“, ve stanovisku uvádí RUZ.
test Jaguar Land Rover
ČTĚTE VÍCE
Čipová krize nabírá na obrátkách. Po bratislavském Volkswagenu omezuje výrobu i nitranský Jaguar
RUZ na to reaguje tak, že „stát by neměl na tyto problémy reagovat zvyšováním poplatků ve prospěch sklizňových společností a rostoucími náklady pro výrobce, kteří celý systém financují (podobně to bylo i nedávno, když došlo k jejich zvýšení io stovky procent), ale naopak, měl by spolu s výrobci hledat řešení jako takovým nežádoucím jevům předejít. „